tel. 14 645-11-55 | kom. 504 972 374

GEOMETRIA USTAWIENIA KÓŁ 

Z NOWYM SYSTEMEM REGULACJI

Powierz swój samochód profesjonalistom.

 

Nasza firma wykonuje diagnostykę podwozia nowoczesnym urządzeniem niemieckiej firmy BOSCH FWA 4630 .Dodatkowo podczas wykonywania tej usługi możemy Państwu zaoferować niespotykane gdzie indziej sposoby regulacji katów pochylenia kół osi przedniej i tylnej oraz zbieżności kół osi tylnej w samochodach gdzie ich producent nie przewidział takiej możliwości.

 

Możliwe to jest dzięki specjalnym śrubom mimośrodowym Magic Camber i podkładkom SHIM – patrz drugie zdjęcie poniżej pomiar jest wykonywany przy użyciu dwóch wysoce precyzyjnych kamer na każde koło. Zintegrowany system referencji i wahadła pochylenia koła oraz wyprzedzenia sworznia zwrotnicy w każdej głowicy pomiarowej gwarantują niezawodność i powtarzalność wyników bez konieczności wykonywania skomplikowanej i obciążonej błędem kalibracji.

 

Rozwiązanie techniczne składające się z zaawansowanych technologicznie kamer oraz zintegrowanego systemu referencji jest nowością. Innowacyjne połączenie umożliwia rozmieszczenie głowic pomiarowych w dowolnym miejscu, bez skomplikowanej kalibracji. szybki, a jednocześnie dokładny pomiar zapewnia funkcja kompensacji bicia obręczy. Pojazd może być po prostu kierowany przez mechanika, a nie tak jak w przypadku konwencjonalnych systemów przetaczany przy pomocy kilku osób. Drgania emitowane przez silnik nie mają wpływu na pomiar, ponieważ kamery wysokiej rozdzielczości pracują z szybkością 29 klatek na sekundę. Pomiar jest wykonywany równocześnie na wszystkich kołach dzięki dodatkowym głowicom pasywny /o większym rozmiarze/ możemy wykonywać pomiar i regulacje tym urządzeniem również pojazdom o dużym rozstawie osi – powyżej 340 cm – samochody dostawcze maksymalnie długie i wysokie np Mercedes Sprinter, Volkswagen Crafter itp. programy doboru zestawów SHIM i MAGIC CAMBER pozwalają na zastosowanie specjalnych podkładek, śrub mimośrodowych,tulei itp. (które posiada nasza firma) dla modeli pojazdów w których producent nie przewidział przeprowadzenia regulacji kątów pochylenia koła, wyprzedzenia sworznia zwrotnicy i zbieżności .

Elementy korekcyjne EZ SHIM – EZ CAM

Ten system, oferowany w Polsce przez naszą firmę, opracowany został w Stanach Zjednoczonych i to bynajmniej nie dla pokątnych majsterków, sztucznie przedłużających agonię samochodowych wraków. 

Amerykańska firma Specialty Products Company swoje programy podkładek korekcyjnych EZ SHIM i śrub mimośrodowych EZ CAM™ stworzyła z myślą o najbardziej wymagających użytkownikach nowoczesnych samochodów i obsługujących ich w najlepiej wyposażonych serwisach. Problem polega na tym, że w nowych konstrukcjach samochodowych podwozi brak jest mechanizmów do regulacji większości parametrów ustawienia kół. Podlegają one jedynie kontroli na precyzyjnych urządzeniach diagnostycznych i albo mieszczą się w zakresie przewidzianym przez producenta pojazdu, albo konieczna staje się wymiana głównych części zawieszeń.

 

W pierwszym przypadku tolerowany zakres wartości parametru jest z konieczności nadmiernie szeroki. Między maksimum i minimum jest przecież jakaś wartość optymalna, specyficzna dla konkretnego egzemplarza samochodu. Dobry mechanik byłby w stanie ją sobie wyobrazić i nastawić za pomocą dostępnych mu urządzeń… W drugim przypadku przyczyną nieprawidłowej geometrii mogą być nieznaczne, wynikające z normalnej eksploatacji, odkształcenia sprężystych elementów zawieszeń. Poza tym są one w pełni sprawne i posłużyłyby jeszcze długo, gdyby można było przeregulować nieco na przykład zbieżność i kąt pochylenia tylnych kół… zestawy dwu mimośrodowych śrub EZ CAM™ (średnica 10, 12, 14, 15, 16 i 17 mm), montowanych w miejsce oryginalnych (pasowanych), umożliwiają płynną regulację (w zakresie do +/-1o45′) kąta pochylenia koła w miejscu połączenia zwrotnicy z kolumną McPhersona. Czas ich montażu to tylko 15 min przy jednym kole.

Montaż śruby w miejsce śruby górnej mocującej amortyzator do piasty koła – wyłącznie w samochodach z zwieszeniami typu Mac Pherson przód i tył. Śruba ta umożliwia korekcji kata pochylenia koła w zakresie +/-3 stopnie / patrz jak na schemacie poglądowym.

Podkładki do regulacji zbieżności i kąta pochylenia koła tylnego.

Podkładki „EZ SHIM” są to cienkie płytki z tworzywa kompozytowego, o klinowo zmiennej grubości montowane w miejscu pokazanym na schemacie powyżej z prawej strony / podkładka koloru niebieskiego/. Wymagana wartość korekcji zbieżności połówkowej i kąta pochylenia koła tylnego, określa ustawienie podkładki, względem wahacza lub belki osi tylnej 1. Podkładki „EZ SHIM” umożliwiają korekcję obu kątów w zakresie +/-1 stopień i.30 min, z rozdzielczością 2 min dla zbieżności i 6 min dla kąta pochylenia koła. Są tylko 3 typy podkładek, oznaczone kolorami: czerwonym, szarym i niebieskim. Podkładki regulacyjne „EZ SHIM” są stosowane w wielu modelach samochodów firm: Audi, Ford, Opel, Renault, Seat, Skoda, VW i innych. Są one szczególnie ważne, gdyż umożliwiają regulację zbieżności połówkowej kół osi tylnej, mimo że producent samochodu nie przewidział takiej możliwości. Prawidłowa zbieżność kół osi tylnej jest bowiem konieczna dla prawidłowej regulacji ustawienia czterech kół pojazdu.

Podczas badania geometrii ustawienia kół diagnosta może wprawdzie dokonać pomiaru kąta pochylenia koła, lecz w większości samochodów ze względu na brak możliwości regulacji nie jest w stanie go zmienić. „Rzemieślnicy” oraz domorosłe „złote rączki” wprawdzie i na to znaleźli rozwiązanie. Niestety, niebezpieczne. Rozwiercają oni po prostu otwory w kolumnach McPhersona i w ten sposób dokonują niezbędnej korekty. Jest to jednak półśrodek, który nie gwarantuje długotrwałej skuteczności, a przede wszystkim bezpieczeństwa.Skuteczny środek. Tymczasem bardzo prosty, tani, a nade wszystko bezpieczny sposób pozbycia się tego problemu wprowadził firma amerykańska Specjality Products Company Magic Camber to śruba, pozwalający na łatwą, a przede wszystkim dokładną regulację kąta pochylenia koła w większości samochodów osobowych. Jest to śruby mimośrodowa, której obrót umożliwia dokonywanie zmian kąta pochylenia w granicach +/- 3 stopnie, co skutecznie rozwiązuje 95 proc. problemów w takich przypadkach. Jeśli koło z kolumną McPhersona wymaga regulacji kąta, wtedy po prostu wyjmuje się stare i w ich miejsce wkłada się nowe śruby mimośrodowe. Wprowadzany właśnie do sprzedaży Magic Camber obejmuje obecnie 6 zestawów śrub, które pasują do prawie wszystkich typów samochodów jeżdżących po europejskich drogach. 

Poniżej zamieszczamy katalog, w którym można sobie sprawdzić, czy w konkretnym samochodzie można takie niestandardowe elementy umozliwiajace przeprowadzenie korekty geometrii kół zastosować.