tel. 14 645-11-55 | kom. 504 972 374

ZESTAWY ROZRZĄDU Z POMPĄ CIECZY CHŁODZĄCEJ

Powierz swój samochód profesjonalistom.

Firma Bosch oferuje klientom zestawy rozrządu, w których skład wchodzą, oprócz standardowych elementów, pompy cieczy chłodzącej. Rozrząd to bardzo ważny układ silnika. Jego zadaniem jest synchroniczne przeniesienie napędu z wału korbowego na wałek rozrządu, który z kolei steruje odpowiednim otwieraniem zaworów ssących i wydechowych silnika.

Ponadto w niektórych rozwiązaniach układ rozrządu może być wykorzystywany do napędu innych urządzeń, takich jak pompa cieczy chłodzącej, pompa wtryskowa, pompa wysokiego ciśnienia paliwa, pompa podciśnieniowa układu hamulcowego czy też wałek wyrównoważający.

        Kiedy wymienić napęd rozrządu ? Nie wierz w zapewnienia producentów !

To jedno z najczęstszych pytań dotyczących samochodów używanych, jakie cyklicznie przewija się w naszej skrzynce mailowej, dotyczy wymiany rozrządu. Często pytacie nas o interwały /przebiegi w km/ wymiany napędu rozrządu w konkretnych modelach popularnych aut. Zdziwienie – z reguły – budzi też nasza odpowiedź: w starszych pojazdach zalecany przez producenta przebieg w rzeczywistości… nie ma większego znaczenia ! Dlaczego ?

Sugerowanie się określonym przez producentów interwałem dotyczącym przebiegu to zły pomysł z – przynajmniej – dwóch powodów. Pierwszym, dość oczywistym, jest fakt, że weryfikacja przebiegu używanego pojazdu z każdym miesiącem jego eksploatacji staje się trudniejsza. Dlatego właśnie dobrą praktyką stosowana przez rozsądnych nabywców jest wymiana kompletnego (!) napędu rozrządu zaraz po zakupie, w ramach tzw. „pakietu startowego”. Tylko takie podejście gwarantuje spokojny sen przez kolejnych kilkadziesiąt tysięcy km.

Problemem, z którego większość nabywców nie zdaje sobie jednak sprawy, jest fakt, że słowa „kompletny rozrząd” oznaczają z reguły zbiór podzespołów (pasek, rolki prowadzące, napinacze, pompa wody), pochodzący od – mniej lub bardziej renomowanych – producentów.

Z tego względu interwałem sugerować się można wyłącznie, jeśli mimo wieku, serwisujemy samochód w Autoryzowanej Stacji Obsługi! Tylko w takim przypadku mamy pewność, co do tego, że zastosowany zestaw składać się będzie z podzespołów użytych do tzw. „pierwszego montażu”. To na podstawie analiz ich zużycia inżynierowie określali interwały wymian rozrządu i wyrażany w tysiącach kilometrów „skok” dotyczy podzespołów tych konkretnych (!) producentów!

Sęk w tym, że na serwisowanie pojazdu w ASO stać niewielką liczbę rodaków, więc z czasem samochody trafiają pod opiekę lepszych lub gorszych mechaników. O wyborze tego czy innego decyduje często cena usługi, a na nią składa się m.in. koszt zakupu poszczególnych części. Oznacza to, że w rzeczywistości nasz nowy rozrząd to podzespoły pochodzące od różnych podwykonawców. Otrzymujemy np. pasek rozrządu spod znaku Dyco, rolki prowadzące SKF, napinacz Ruville’a i pompę wody firmy Termotec. I tutaj właśnie pojawiają się „schody”. Teoretycznie każda z tych części powinna wytrzymać zalecany przez producenta pojazdu interwał, ale w praktyce bywa z tym różnie. Pamiętajmy, że takie elementy jak np. rolki prowadzące czy napinacze mogą być dedykowane do kilku lub kilkunastu modeli, z których każdy ma inne zalecenia dotyczące rozrządu…

Coraz poważniejszym problemem jest też sama jakość zamienników wynikająca z faktu, że części motoryzacyjne są jednymi z najczęściej podrabianych na świecie! Każdego dnia na Stary Kontynent trafiają dziesiątki kontenerów wypełnionych podrabianymi podzespołami z Chin, Indii czy Turcji. Korzystając usług renomowanych dostawców możemy zminimalizować to ryzyko, ale posiłkując się tańszymi częściami z Internetu – w szerszej perspektywie – narażamy się na ogromne koszty…

Reasumując – zalecenia producentów dotyczące przebiegów między wymianami rozrządu traktować można na poważne wyłącznie jeśli chodzi o samochody z pewną historią i serwisowane w ASO. W pozostałych przypadkach – dla własnego bezpieczeństwa – lepiej skrócić je o – co najmniej 20 proc. W przypadku większości popularnych modeli z rozrządem napędzanym paskiem oznacza to – maksymalnie – 60 tys. km między wymianami lub mniej, jeśli auto dużo jeździ w ruchu miejskim. Można też śmiało przyjąć, że eksploatowany skokowo (niewielkie przebiegi) pasek rozrządu – z uwagi na procesy starzenia się gumy – wytrzyma nie więcej niż 48 miesięcy.

Podsumowując – z rozrządem jest podobnie, jak z przewodami hamulcowymi. Zdecydowanie taniej wymienić go o 2 lata za wcześnie, niż o 1 dzień za późno…

Od wielu lat dobrym zwyczajem mechaników oraz użytkowników pojazdów jest, podczas wymiany paska rozrządu, wymienianie również wszystkich kół pasowych napinających pasek rozrządu oraz kół pasowych prowadzących ten pasek. Firma Bosch, widząc taką potrzebę, już kilka lat temu wprowadziła do sprzedaży odpowiednio dopasowane zestawy rozrządu.

W ich skład oprócz paska rozrządu wchodzą również tzw. rolki, czyli koła pasowe napinające oraz prowadzące, a także śruby i nakrętki, które według dokumentacji serwisowej producenta samochodu muszą zostać wymienione razem z układem rozrządu.Unikanie kosztownej awarii. Układ rozrządu pracuje w ciężkich warunkach (bardzo duże obciążenia, zarówno statyczne jak i dynamiczne, kilkadziesiąt tysięcy kilometrów w ciągu kilku lat pracy w różnych temperaturach), a mimo to napęd na wałek rozrządu przez cały czas musi być przekazywany precyzyjnie. Wszelkie usterki w układzie mogą powodować duże koszty. Np. konsekwencją zerwania lub przeskoczenia paska rozrządu jest zazwyczaj kolizja tłoków z zaworami, co pociąga za sobą bardzo wysokie nakłady na naprawę silnika. Pompa – często pomijany składnik systemu. Wielokrotnie, gdy planujemy wymianę rozrządu, myślimy o pasku rozrządu oraz współpracujących kołach pasowych. Często jednak zapominamy o tym, że w danym silniku z układem rozrządu bezpośrednio współpracuje pompa cieczy chłodzącej. To zaś oznacza, że pompa przepracowała tyle samo czasu, co pozostałe elementy układu rozrządu. Zrobiła podobną liczbę obrotów, przenosiła takie same siły pochodzące od paska rozrządu, a do tego była narażona na pracę w wyższej temperaturze oraz na wpływ wilgoci z uszczelnienia ślizgowego pompy.

Współczesne samochody mają wydłużony przebieg konieczny do wymiany rozrządu. Wynosi on 70-80 tys. km, a nierzadko więcej. Jeśli podczas wymiany rozrządu nie wymienimy pompy cieczy chłodzącej, to będzie ona użytkowana przez kolejny długi okres. Może się okazać, że pompa tego po prostu nie wytrzyma. Dodatkowo należy zwrócić uwagę na to, że gdy zajdzie już potrzeba wymiany pompy, nie da się jej wymienić bez rozmontowania całego układu rozrządu, a ponadto mechanik może zadecydować, że do zmontowania układu potrzebny jest nowy pasek rozrządu i inne komponenty. Obecnie autoryzowane serwisy samochodowe producentów samochodów zalecają, aby podczas każdej wymiany układu rozrządu wymienić również pompę cieczy chłodzącej. Pozwala to uniknąć problemów podczas dalszej eksploatacji pojazdu. Wszystko w jednym zestawie.

Firma Bosch, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów, wprowadziła do sprzedaży zestawy rozrządu, w skład których, oprócz standardowego zestawu, wchodzą pompy cieczy chłodzącej. Zakup takiego pełnego zestawu pozwala uniknąć problemów podczas zamawiania części. Poza tym mamy pewność, że wszystkie komponenty układu rozrządu są najwyższej jakości. Dzięki temu pojazd z zamontowanym zestawem rozrządu oraz pompą wody, pochodzącymi od firmy Bosch, z pewnością bezproblemowo przejedzie dystans wyznaczony przez producenta pojazdu do następnej wymiany układu rozrządu. Najwyższej jakości kompletne zestawy rozrządu Bosch z pompami cieczy chłodzącej są dostępne do większości samochodów popularnych na naszym rynku. Pełny zestaw rozrządu zawierający wszystkie niezbędne części pozwala oszczędzić czas podczas zamawiania. Jeden numer zamówieniowy zamiast kilku daje pewność, że wszystkie komponenty są precyzyjnie dobrane do danego auta. Ponadto podczas jednego procesu naprawy zostają wymienione wszystkie newralgiczne komponenty układu rozrządu.

Zestawy rozrządu z pompą cieczy chłodzącej Składniki zestawu rozrządu z pompą                                                                                                                  – Pasek rozrządu lub dwa paski w zależności od wersji silnika 

– Rolki prowadzące i napinające

– Pompa cieczy, oraz odpowiednia uszczelka

– Drobne komponenty (śruby, nakrętki,…)

Korzyści ze stosowania zestawów rozrządu z pompą Nawet 70 % uszkodzeń układów rozrządu może być spowodowanych zużytą pompa cieczy chłodzącej Wymiana wszystkich komponentów rozrządu jest zasadne z punktu widzenia technicznego i ekonomicznego Niezawodność i bezpieczeństwo użytkowania pojazdu Zalety zestawów rozrządu z pompą Wysokiej jakości kompletny system.

Wymiana wszystkich ważnych składników układu rozrządu podczas jednej wizyty w warsztacie. Nie ma potrzeby zamawiania oddzielnie kilku pojedynczych części. 80 Zestawów do wszystkich popularnych samochodów. Kompletny zestaw dla poprawnego działania i bezpieczeństwa całego układu. Komponenty idealnie dopasowane. Wszystkie komponenty są w jakości oryginalnego wyposażenia Pompy cieczy chłodzącej Bosch Kluczowy element układu chłodzenia silnika Konstrukcja oraz parametry eksploatacyjne identyczne z produktami przeznaczonymi na pierwszy montaż.

Zestaw rozrządu Bosch z pompą cieczy chłodzącej to mądry wybór.