tel. 14 645-11-55 | kom. 504 972 374

SERWIS NAPĘDÓW 4X4

Powierz swój samochód profesjonalistom.

Serwisujemy również skrzynie rozdzielcze układów napędowych 4×4, następujących systemów:

  • 4Motion – HALDEX obecna nazwa – BorgWarner stosowane w Audi, VW, Skoda , Seat Volvo,Ford, SAAB, Land Rover, Range Rover
  • 4MATIC – stosowalne w Mercedes-Benz
  • xDRIVE – stosowane w BMW

W ramach obsługi serwisowej systemów napędu 4×4 wykonujemy kompleksową diagnozę układu napędowego pod względem prawidłowego ich działania. Stosujemy oryginalne oleje przekładniowe, filtry oleju oraz oryginalne części zamienne producentów w/w systemów napędowych. Nasze doświadczenie wskazuje jednoznacznie o koniczności okresowej wymiany oleju w układach napędowych 4×4. Typowym niedomaganiem napędu, której przyczyną jest brak okresowej wymiany oleju w dyferencjale jest jego blokowanie, które objawiają się dla kierowcy odgłosami głuchych stuków i szarpaniem. Szczególnie widoczne jest to przy próbach ruszania lub skrętu przy bardzo małych prędkościach. Napędy 4×4 powinny mieć co 60 tyś. km wymieniony olej a w niektórych generacjach dyferencjałów również filtr oleju.

Gdzie można znaleźć dyferencjał?

Jeśli mowa o samochodzie przednionapędowym zawsze będzie on wraz z przekładnią główną ukryty w obudowie skrzyni biegów. W samochodach tylnonapędowych zawsze przy tylnej osi, pomiędzy kołami, ukryty w obudowie bądź w sztywnym moście napędowym. W samochodach z napędem na cztery koła, w zależności od konstrukcji układu napędowego stosuje się dwa lub trzy dyferencjały.

W skrzyniach zblokowanych z mechanizmem różnicowym olej jest jeden dla obu mechanizmów.W prostych konstrukcjach stosowanych w SUV-ach i crossoverach gdzie za przeniesienie napędu na tylną oś odpowiada sprzęgło wielopłytkowe, stosuje się jeden mechanizm różnicowy podobnie jak w samochodzie przednionapędowym, znajdujący się w obudowie skrzyni biegów, natomiast drugi znajduje się tak jak w tylnonapędówkach przy tylnej osi. Ważne, aby pamiętać, że sprzęgło wielopłytkowe w zależności od konstrukcji również wymaga obsługi olejowej. Niektóre konstrukcje są zamknięte na stałe i nierozbieralne, ale inne mogą wymagać okresowej wymiany specjalnego oleju, np. napędy  Haldex, xDrive, 4Matic. Dwa mechanizmy różnicowe znajdziemy również w klasycznych samochodach terenowych z dołączanym napędem przedniej osi. Przedni oczywiście z przodu między kołami, tylny analogicznie z tyłu. Tu z kolei warto pamiętać o dodatkowej przekładni zwanej powszechnie reduktorem lub skrzynią rozdzielczą, która również wymaga smarowania. W skrzyni rozdzielczej znajduje się również mechanizm różnicowy, jeśli samochód ma bardziej zaawansowany napęd na cztery koła, tzw. stały. Występuje m. in. w niektórych odmianach Mitsubishi Pajero, klasycznych Land Roverach, ale też np. w niektórych Mercedesach z układem 4MATIC. Tymczasem w wybranych modelach Audi z napędem quattro, ze wzdłużnie umieszczonymi silnikami, mechanizm różnicowy umieszczono w obudowie skrzyni biegów.

Kiedy wymieniać olej w dyferencjałach?

Na pewno najlepiej od razu po zakupie używanego auta jeśli ma ono przebieg większy niż przebieg konieczny do wymiany oleju. Trzeba się pilnować również wskazań producenta. Koniecznie należy skontrolować poziom i przy okazji zrobić wymianę oleju w skrzyni biegów i/lub dyferencjale jeśli widać wycieki. Często w tylnych mostach samochodów tylnonapędowych (o terenówkach nie wspominając) widać pocenie się obudowy mechanizmu różnicowego. Jest to zwykle niegroźne, ale raczej na silniku gdzie olej zmienia się przynajmniej raz w roku, natomiast dyferencjał może pocić się przez kilka lat czy kilkaset tysięcy kilometrów. Tym samym, w jego obudowie może już praktycznie nie być oleju. Reasumując w celu zapewnia niezawodnego działania w napędach 4×4 powinien co 60 tyś. km przebiegu być wymieniony olej przekładniowy – odpowiadający normom producenta a w niektórych generacjach dyferencjałów również filtr oleju np. Halex IV generacji.