tel. 14 645-11-55 | kom. 504 972 374

SERWIS SKRZYŃ AUTOMATYCZNYCH

Powierz swój samochód profesjonalistom.

Jako autoryzowany serwis autoryzowany BOSCH oferujemy: DYNAMICZNĄ lub STATYCZNĄ wymianę oleju w automatycznych skrzyniach biegów.

Jesteśmy uczestnikami projektu MOTUL EVO i gwarantujemy profesjonalną obsługę serwisowa automatycznych skrzyni biegów:

  • Automatyczne Skrzynie Biegów (AT)
  • Bezstopniowe Skrzynie Biegów (CVT)
  • Dwusprzęgłowe Przekładnie (DCT)

Bazujemy głównie na olejach i środkach czyszczących firmy MOTUL, ale na życzenie klienta możemy zastosować innych producentów. Przed wymiana szczegółowo diagnozujemy pojazd pod kątem pracy skrzyni biegów. Oprócz statycznej lub dynamicznej wymiany oleju usługa obejmuje również czyszczenie skrzyni specjalnym detergentem, wymianę filtra (jeżeli skrzynia jest w niego wyposażona) i przeprowadzenie adaptacji (jeżeli jest wymagana). Wymiana statyczna, to po prostu grawitacyjne zlanie oleju przez otwór spustowy z układu. Jest poważna wada tej metody – w układzie zostanie 40-60% starego oleju (w sterowniku, przewodach, konwerterze)

 

Procedura dynamicznej wymiany oleju:

  1. Do rozgrzanej skrzyni biegów podłączamy urządzenie MOTUL
  2. Układ smarowania ASB jest czyszczony z specjalnymi sodkami MOTUL i (dodawanymi do starego oleju).
  3. Usuwamy stary olej wraz ze środkami czyszczącymi („wypchnięcie” zużytego płynu pompą przy jednoczesnym wprowadzeniu nowego – brak ryzyka pracy skrzyni „na sucho”).
  4. Świeży olej zastępuje olej przepracowany (olej jest ważony, ilość w pełni mointorowana). Proces wymaga zużycia ok 3 litrów więcej oleju niż pojemność skrzyni. Ten dodatkowy olej wykorzystywany jest do zupełnego usunięcia zużytego płynu.
  5. Wymieniamy filtr skrzyni biegów (nie każda ASB ma filtr wymienny).
  6. Kontrola poziomu środków smarnych w skrzyni.
  7. Adaptacja skrzyni biegów do nowych warunków pracy (wykonywana za pomocą diagnoskopu)

Koszt usługi dla wymiany statycznej wynosi od 150 zł a dla wymiany dynamicznej od 400 zł. Cena dotyczy samej usługi. Koszty materiałów (olej, filtr) możemy podać po uzyskaniu danych pojazdu. Na usługę wystawiamy paragon lub fakturę VAT, na życzenie klienta zrobimy wpis do książki serwisowej pojazdu.

 

Argumenty za wymianą oleju w skrzyni biegów:

  • Temteratura – pod wpływem tarcia olej się zużywa. Jazda pod obciązeniem, z dużymi prędkościami, w korkach sprawia,że olej w skrzyni narażony jest na duże temperatury, przez co z upływem czasu traci swoje własciwości smarne
  • Woda – para wodna pochodząca z powietrza miesz się z olejem, w wyniku czego olej traci swoje własciwości.Im dłużej nie wymieniamy oleju, tym gorsze parametry oleju
  • Starzenie się – krótko mówiąc olej z upływem czasu starzeje się.Producenci olejiów określają trwałośc olejów przekładniowych na 5 lat – mowa tu o przechowywaniu oleju w opakowaniach – pracujący olej ma zywot krótszy
  • Opilki metalu – W wyniku pracy kół zębatych przekładni zębatych wytwarzaja się opiłki metalu. Nawet skrzynia wykonana z najlepszych materiałów, zalana najlepszym olejem nie uchroni się od tego. Pływające opiłki mogą uszkodzić kolejne elemnty skrzyni w tym tak odpowiedzialny system mechtroniczny sterujący prawidłową zmiana biegów.

 

Szersze informacje nt wyminy oleju w automatycznej skrzyni biegów (ASB) znaleść można w poniższym artykule.

Samochody z automatyczną skrzynią biegów są coraz bardziej popularnym rozwiązaniem, na które wielu z nas już się skusiło. Jak się jednak okazuje, wiedza na temat eksploatacji pojazdów wyposażonych w tego typu urządzenia jest niewielka. Należy bowiem mieć świadomość, że i tu konieczna jest obsługa serwisowa! Na tych, którzy próbują sami rozwiać swe wątpliwości na ten temat, czeka wiele niedopowiedzeń lub nawet dezinformacji. Serfując po bezbrzeżnych morzach Internetu, raz trafiamy na informacje, że olej należy wymieniać, a innym razem, że wymiana może przynieść niepożądane efekty i pogorszyć sytuację. Kto ma rację? Kto mówi prawdę? Z pomocą fachowców spróbujemy zebrać najważniejsze informacje i wskazać najlepsze rozwiązania, tak aby od tej pory temat stał się jasny. Olej w automatycznej skrzyni biegów należy wymieniać regularnie. Należy też przyznać, że zdarzają się takie sytuacje, gdzie należy stanowczo odradzić wymiany oleju!

Smarowanie jest konieczne

Na dalsze pytania: kiedy zatem wymieniać: Skrzynia biegów jest skomponowana z dużej ilości metalowych elementów. Aby układ mógł pracować w sposób płynny, konieczne jest smarowanie, czyli warstwa oleju o odpowiedniej grubości pokrywająca współpracujące ze sobą podzespoły. Każda automatyczna skrzynia zawiera przewidzianą przez producenta ilość oleju o określonych parametrach. Olej w trakcie eksploatacji traci swoje parametry. Przede wszystkim traci grubość filmu, którym pokrywa poszczególne elementy pracujące wewnątrz skrzyni biegów. Jeśli nie wymienimy w porę oleju, to zaczną się pojawiać drobinki metalu w oleju, a z tych drobinek utworzą się złogi. W efekcie dojdzie do trwałych uszkodzeń i konieczności wymiany całej skrzyni lub jej regeneracji. Pierwszymi widocznymi dla kierowcy objawami będą poślizgi przy przyspieszaniu lub szarpnięcia przy zmianie biegów.

Bez badania może być gorzej

Dociekamy jednak dalej: czyli coś w tym jest, że nie zawsze warto wymieniać olej w „automacie” ? . Należy przyjąć, że jeśli auto przejedzie więcej niż 200 tys. km bez wymiany oleju, to mogą już istnieć pewne uszkodzenia. Dlatego też każdorazowo przed wymianą należy pobrać próbkę i przeprowadzić badanie. Gdyby się okazało że mamy do czynienia ze złą pracą sprzęgła i bardzo zanieczyszczoną próbką, wówczas odradzimy wymiany, bo sytuacja może się pogorszyć. My jednak nie lubimy takich ogólnych pojęć jak „pogorszyć”, dlatego dopytujemy o szczegóły. Dowiadujemy się, że olej w ASB pracuje w bardzo ciężkich warunkach, nie tylko zapewniając smarowanie, ale również odprowadzając ciepło. Ponadto przepompowywany jest cienkimi kanalikami. Utrata jego właściwości może prowadzić do bardzo kosztownej awarii. Poza tym po wymianie może być gorzej, kiedy wykonamy ją metodą statyczną. Wlejemy olej ze środkami czyszczącymi, złogi oderwą się, zostaną przetransportowane w okolice układu sterowania i zaczną blokować elektrozawory. W skrajnej sytuacji skrzynia może w ogóle przestać działać lub znacznie pogorszyć swoje działanie.

Producenci swoje…

W trakcie naszych poszukiwań natknęliśmy się na informację, że w niektórych automatycznych skrzyniach biegów producenci nie zalecają wymiany. Należy potwierdzić, że to prawda. U niektórych producentów i dilerów samochodów można znaleźć tego typu informacje (między innymi BMW, Mercedes), że olej w skrzyni biegów jest Lifetime lub Long Life No Change, czyli do końca życia pojazdu. Dlaczego tak uważają? Ponieważ dla producenta pojazdu najważniejszy jest pierwszy klient – ten, który kupi nowe auto. Uważają, że pierwszy klient, to klient który osiągnie przebieg auta do 200 tys. km. Potem automatyczna skrzynia biegów nadaje się do generalnego remontu lub wymiany. Oczywiście firma ZF, producent tychże skrzyń, informuje że olej podlega wymianie. Ponadto np. serwis ASO BMW też nie odmawia wymiany oleju w ASB pod warunkiem, że pierwsza wyminą oleju w skrzyni automatycznej pojazdu nie ma miejsca późnij niż po przebiegu ok. 130 tyś. km.

Przebieg ma znaczenie

Cóż… krok po kroku zaczynamy rozumieć, jak to wszystko funkcjonuje. Wobec tak wyczerpujących informacji poddajemy się i pytamy wprost: kiedy przyjechać na wymianę? Jeśli producent nie określa w normach eksploatacyjnych częstotliwości wymiany oleju, to pierwsza wymiana oleju jest wykonywana zazwyczaj po 80-120 tys. km. Jeśli chodzi o kolejne wymiany, to można powiedzieć, że po następnych 40-60 tys. km. Oczywiście jeśli auto porusza się w trudnych warunkach, w górach, przy dużych przyspieszeniach, częstej zmianie biegów przy sportowej jeździe, ciągnięciu przyczepy, zabrudzonej chłodnicy ATF, wówczas proces starzenia oleju przyspieszy, ponieważ standardowo pracuje przy 80°C, a powyżej normalnej temperatury co 7°C szybkość utleniania się podwaja. Dlatego też po określonym czasie należy bezwzględnie wymienić całość oleju, a taką wymianę zapewni tylko metoda dynamiczna, statyczne zlanie z automatycznej skrzyni biegów wprowadza tylko część nowego oleju..

Metoda ma znaczenie

Po tych wyjaśnieniach jesteśmy już niemal specjalistami w zakresie wymiany oleju w automatycznej skrzyni biegów, chcemy jednak wiedzieć, o co do końca chodzi z tą wymianą statyczną i dynamiczną? Okazuje się, że mamy do czynienia z dwoma możliwościami. Wymiana statyczna, to po prostu grawitacyjne zlanie oleju przez otwór spustowy z układu. Jest poważna wada tej metody – w układzie zostanie 40-60% starego oleju (w sterowniku, przewodach, konwerterze). Część starego oleju z brudem i osadami zostanie zmieszana z nowym olejem. Prawdziwa wymiana to wymiana dynamiczna – w tej metodzie do rozgrzanej skrzyni biegów wprowadzamy olej za pomocą specjalnego urządzenia. Po fazie testów na zimnej skrzyni i pobraniu próbki, na rozgrzanej już skrzyni najpierw oczyszcza się układ, a potem przetacza nowy olej, jednocześnie usuwając stary. W pierwszym etapie wymiany dynamicznej do układu wprowadzany jest świeży olej wraz z czynnikiem czyszczącym, dopiero w kolejnym etapie wprowadzany jest olej właściwy – nowy, świeży, który w pełni zastąpi ten stary i zabrudzony. Usunięte są również wszelkie zanieczyszczenia. Następnie wymieniany jest filtr w ASB. Na koniec skrzynia jest adaptowana do nowych warunków pracy. Od tej chwili skrzynia zaczyna ponownie pracować w warunkach fabrycznych.

Wszystko ma swoją cenę

Na sam koniec pytamy o cenę, ponieważ dowiedzieliśmy się, że wymiana dynamiczna jest bardziej kosztowna niż statyczna. Tę różnicę wyjaśnia fakt, że dynamiczna wymiana oleju zużywa ponad dwa razy więcej oleju niż statyczna. Do skrzyni wchodzi pełna ilość nowego oleju. Do tego należy doliczyć litry oleju przeznaczone na czyszczenie oraz środki czyszczące. Również czas obsługi w dynamicznej wymianie jest zdecydowanie dłuższy, ponieważ procedura trwa kilka godzin. W końcu ceny filtrów są różne, niekiedy występują wraz z miską olejową. W sumie należy liczyć się z kosztem rzędu 1000 – 2000 zł.